Dag 1: Aankomst in 't Witte Huis - Reisverslag uit Lelystad, Nederland van Salwega-Esta - WaarBenJij.nu Dag 1: Aankomst in 't Witte Huis - Reisverslag uit Lelystad, Nederland van Salwega-Esta - WaarBenJij.nu

Dag 1: Aankomst in 't Witte Huis

Door: Auke van der Grinten & Steven de Bresser

11 Juli 2015 | Nederland, Lelystad

Na een lange reis (wel ruim 40 minuten met de auto) waren we er eindelijk dan: 't Witte Huis in Lelystad. Onderweg merkten wij dat het landschap veranderde. Het land werd steeds vlakker, minder bebost en het had een indruk alsof het hele gebied aangelegd was door mensen. Een erg indrukwekkende waarneming.

Bij het huisje aangekomen werden we verwelkomd door de gastvrouw, Jolanda. Na een korte rondleiding en uitleg werd de sleutel aan ons overhandigd en kon de week beginnen. Oorspronkelijk zouden we niet het gehele huis ter beschikking hebben, maar vanwege een meevaller hebben we dit uiteindelijk wél gekregen.

Na een korte voorbereiding druppelden de eerste ouders met Esta's binnen. Het was leuk om ze allemaal te zien en de sfeer was meteen levendig en vol verwachtingen. Het afscheid nemen van de ouders viel voor sommige zwaarder dan voor anderen, maar ondanks dat dit sommigen wat zwaarder dan verwacht viel, is dit allemaal zo goed als vlekkeloos verlopen.

Nadat alle ouders terug naar huis waren verdwenen, was het tijd het terrein te verkennen en de afspraken door te nemen. Toen dit afgerond was, was het voor de Esta's tijd om de backpacks uit te pakken en de slaapmatjes uit te rollen. Het aanblik van een volle, maar nog wél opgeruimde, slaapzaal heeft iets vertrouwds van vroeger en brengt ons terug bij onze eigen jeugdkampen. Mooi om te zien dat er tegelijkertijd zo veel veranderd is, maar dat dit wel hetzelfde blijft!

Hierna was het tijd om met de gehele groep een tactisch tikspel te doen: Levend Stratego. Het spel leek erg op de bij ons al bekend versie, maar er waren toch ook subtiele verschillen. Grappig om te zien dat zo'n spel toch anders in elkaar zit, wanneer je dit in de polder speelt.

Na deze fysieke uitdaging was het tijd voor het avondeten. We hebben hier een speciale kookstaf voor, die zelf ook hun eigen kinderen heeft meegebracht. Het eten was heerlijk. Het feit dat het bestond uit 3 verschillende gangen maakte het helemaal compleet. Als de rest van de week ons dit soort maaltijden wordt voorgeschoteld, belooft dit nog heel wat!

Vervolgens moesten de Esta's zelf ook aan de slag: Afruimen en afwassen! Dit gaat hier nog steeds volgens het oernederlandse recept: Handen uit de mouwen en gewoon lekker schrobben! Voor sommige kids was dit toch een soort cultuurshock...
Terwijl een aantal kinderen een locale variant op rugby speelden, waren een aantal kinderen nog bezig met deze dagelijkse afwasroutine.
Nadat iedereen klaar was met zijn of haar dagelijkse taak, was het tijd voor een aantal groepsspellen met samenwerking als centraal thema.
Hierna was het toch echt tijd om allemaal de slaapzak in te kruipen en te gaan slapen, er is tenslotte nog een hele week te gaan!

Oh, voordat ik het vergeet: Tijdens het eten kwam er een bibliothecaresse, Trudy, langs die deze week een soort bibliotheek bij ons in de eetzaal zal onderhouden. We zijn benieuwd naar hoe dit verder uitpakt...

• 13 Juli 2015 - 16:43

Jolanda Geertse:

Dag Scouts,

Wat fantastisch dat jullie na al die telefoontjes toch nog een huis hebben gevonden!
    Klasse hoor.
    Is het mogelijk om die foto van jullie allen groter te sturen?

fijne week,

Groet Jolanda